Contact

08.05.2020

תמונה של מעצבות הפנים "סיסטרז"  

הנה זה בא, ראיון ה”לייב” הראשון שלי באינסטגרם.  סיון גולדפלד ומיטל אירני מסטודיו “סיסטרס” ארחו אותי יפה ושאלו שאלות לעניין:

ספרי לנו קצת על הרקע ועל סטודיו גורילות:

הסטודיו קיים כ-15 שנה. כשהתחלתי הרגשתי הכי טבעי למתג עסקים של מעצבים מקומיים שפתחו באותה תקופה חנויות קטנות ברחובות ת”א. מעצבי אופנה, מעצבי תכשיטים ואקססוריז. הרגשתי שזה קהל שהכי נוח לי לעבוד אתו כי אנחנו “מדברים את אותה שפה”. לאט לאט “חלשתי” על שינקין ודיזינגוף והרחובות הקטנים. באותה תקופה העיצוב שלי היה נחשב ל”חתרני”. כזה שמיועד לקהל נישה של מעצבים.

אומרים ש”החתרנות של היום היא המיינסטרים של המחר” ולמזלי זה מה שקרה. המיתוג שיצרתי עבור חנויות המעצבים הקטנות, הביאו בעקבותיהן גם את הגדולים.

התחלתי לבנות אסטרטגיה מותגית ושפה חזותית לרשתות אופנה חדשות שקמו וגם “ריברנדינג” (מיתוג מחדש) לוותיקות. א”כ הגיעו גם חברות קוסמטיקה, אריזות מזון, משרדי אדריכלים ועוד. היום בסטודיו אנחנו 4 מעצבות, מאפיינת חווית משתמש, קופרייטרית, מתכנת ומנהלת משרד. עדיין רוב לקוחותינו הם מתחום ה”דיזיין” והה”לייף סטייל” וההתמחות שלנו היא בבניית חווית קנייה.

איך יודעים מתי הזמן הנכון לזה? הרי עסק מטבעו משתנה כל הזמן…

עסק הוא באמת דבר דינמי. וטוב שכך, כי אנחנו לא רוצים “להיתקע” במקום. לגבי מתי זה נכון? התשובה היא ברגע שרוצים לגדול. לעלות מדרגה. או כשרוצים לשדר גדול. יש מי שמעוניין לשדר מסר מדויק כבר בהתחלה. ויש מי שמעדיף לבדוק קודם את השוק. לדעתי יש משהו במיתוג שהוא “נבואה שמגשימה את עצמה” – כשאתה חושב בגדול, נראה גדול – ככה התייחסו אליך. ברגע שמתייחסים אליך ככזה – אתה הופך להיות גדול. אני למשל קראתי לעצמי “גורילות” הרבה לפני שהיה לי באמת סטודיו. אבל השם מבטא חזון שהגשים את עצמו.

אפרופו שם, למה “גורילות”? מאיפה הגיע השם גורילות?

גורילה זו חיה שאני מאוד אוהבת. היא גדולה ועוצמתית אבל מצד שני יש בה עדינות ורגש, היא צמחונית ותמיד מגנה על החלש. זו חיה פראית עם ערכים. חוץ מזה, רציתי שם פשוט שיהיה קל לזכור. “גורילות” זה שם מצחיק וזכיר.  היום כשפונים אלי, כבר יותר משתמשים בשם “גורילה” מאשר בשמי הפרטי.

אז מהו בעצם התהליך בבניית אסטרטגיה ומיתוג?

לתהליך המיתוג יש כמה שלבים: השלב הראשון מתחיל בהיכרות. ראיון עומק שבו המטרה היא לספוג כמה שיותר אינפורמציה על החברה/שירות/מוצר. מה הדבר שמייחד אותו? מי קהל היעד? מה החזון? בגלל שאני עושה את זה כבר 15 שנה, יש לי את השיטות שלי “לחלוב” את כל האינפורמציה שאני צריכה, כדי לדעת איך לייצג אותה א”כ בצורה חזותית הכי טובה שאפשר. יש לי תמיד המון שאלות לשאול, ואני בד”כ שואלת אותן בדרכים עקיפות כדי שיהיה קל לענות עליהם (למשל: שאלה כמו “מה החזון שלך?” יכולה להיות קשה ומסובכת, אבל אם אבקש מאותו אדם לבקש משאלה עסקית למשל, …. ” פתאום יהיה לו קל לענות). זה תהליך שאני חייבת לעשות בשביל המיתוג, אבל ה”תופעת לוואי” שלו היא שהיזם, בעל העסק מקבל חידוד ופוקוס, ועולה שלב עסקי חשוב. זה תהליך ש”מפיל אסימונים”, תובנות. מדייק את העשייה.

אחרי שהלקוח הולך לדרכו, מתחיל שלב האסטרטגיה. בשלב הזה אני יושבת עם הריאיון והנתונים וחושבת איך אני לוקחת את מה שיש והופכת את מה שיש לי כאן ליותר טוב, יותר “מעורר” ליותר נחשק. איך אני מחברת את זה עם רגש. אני מסכמת את עיקרי הדברים לבריף שמנחה את המעצבים בסטודיו. רק אחרי שיש לנו אסטרטגיה, מגיע השלב החזותי – התרגום לוויז’ואל.

תמונה מתוך הסטורי

 

ומה התפקיד של הלוגו? למה זה חשוב?

השאלה היא לא למה הלוגו חשוב, אלא מה רוצים להשיג? מה אתה רוצה לשדר לעולם?

הלוגו הוא אחד האמצעים לשלוט במחשבות ורגשות. יש לנו שליטה על מה שיחשבו עלינו. כדי לשלוט במה שיחשבו עלנו, אנחנו קודם כל צריכים להבין מה אנחנו רוצים שיחשבו עלינו. אם אנחנו לא יודעים – אנחנו לא ברורים. אני מאמינה שלכל אחד יש משהו שמניע אותו. משהו שגורם לו לעשות את מה שהוא עושה.

כשקבוצת אנשים שנמשכת למשהו מסוים – זה לא “סתם”. יש סיבה. יש משהו משותף שאותה קבוצה חולקת ברקע, בהשתייכות, ובצרכים הפסיכולוגים. יש משהו משותף.

לוגו שעשוי טוב מבטא ערכים של קבוצה חברתית רצויה ומתקשר אתה. וזה מאוד מדויק.

  • חשוב לזכור – שעצם העובדה שעשית לוגו, עדיין לא הופכת אותך למותג. הלוגו הוא הבטחה. כדי להפוך למותג יש מערך שלם בחוויה של דברים שצריכים להתקיים.

מה לגבי אתר? למה צריך האתר? האם לא מספיקה המדיה החברתית?

לפעמים כן. תלוי מה המטרות, מי הקהל ומה רוצים להשיג. לנטע אלחימסטר למשל – מספיק אינסטגרם. עבור הקהל שלה זן הפלטפורמה האידיאלית. והיא לא צריכה יותר.

לדעתי עסק ללא אתר נותן מסר קצת מחשיד. קצת כמו משהו ש”קם אתמול”. האתר הוא בית. עסק שמכבד את עצמו לא יוותר על אתר.

לגבי רשתות חברתיות: האם מספיק מדיה אחת? האם צריך להיות בכולם?

המדיה החברתית שבהם תבחרו להשקיע את רוב הזמן – צריכה להיות בהתאם לקהל היעד אליו אתם מכוונים. איפה שרוב קהל היעד הפוטנציאלי שלכם נמצא – שם תשקיעו את מירב המשאבים.  קהל צעיר נמצא רק באינסטגרם, קהל של בני 35+ נמצא גם בפייסבוק. פייסבוק ואינסטגם הן שתי פלטפורמות שונות והדו שיח בהן שונה. פייסבוק מדבר תוכן ואינסטגרם על “שטיפת עיניים” ויזואלית. היתרון בשתיהן הוא ביכולת לבנות מערכת יחסים לטווח ארוך.

ולסיום – אם יש לי תקציב קטן של 1000 עד 2000 ₪ ואני רוצה להשקיע אותו מה היית ממליצה?

ב 2000 ₪ אי אפשר לבנות מיתוג. צריך להבין שתהליך של מיתוג, גם אם הוא בסיסי ביותר,  לוקח במינימום 30 שעות ולכן זה בלתי אפשרי לבנות מיתוג בסכום כזה. הייתי משקיעה אותו בתוכן. בפוסט טוב שיקדם אותי בצורה נקודתית לטווח הקצר.

לסיכום:

הלוגו הוא הייצוג הערכי. הוא החיבור בין הרגש למוצר. לוגו שעשוי טוב מתקשר באופן מדוייק עם קהל היעד שלו. יש לנו יכולת שליטה לגבי מה יחשבו עלינו – והמיתוג הוא אחד הדרכים לכך.

מיתוג עושים כשרוצים לצאת לעולם בצורה נכונה ומדויקת, או לגדול, ולהרחיב את הקהל.

המדיה החברתית מצוינת ליצירת מערכת יחסים עם הקהל לאורך זמן, אך היא איננה תחליף לאתר. השקיעו את מירב המשאבים במדיה החברתית הדומיננטית שבה נמצא מירב הקהל שלכם. האתר שלכם הוא הבית והפנים, אך מעבר לזה, הוא מאפשר שליטה בתכנים, בגלישה ודרכי הגישה ליצירת קשר. אתר בונה את הביטחון הפסיכולוגי לו זקוק הקהל הפוטנציאלי שלכם.

תמונה של לוגו אייקון של סטודיו גורילות

 



מאמרים

,

מה חדש

,

תהליכים